logo

Violaine Mayor – D’eau et de lumière

Hent Telenn Breizh VM04 – 71‘54’’

Violaine Mayor is een van de heel zeldzame bespelers van de oude Keltische harp (‘telenn’ in het Bretoens, ‘clarsach’ in het Gaelic) met bronzen snaren. Haar grote technische vaardigheid spruit voort uit de langdurige grondige research in oude manuscripten, gekoppeld aan intens spelen. In 1995 bracht ze ‘Danse avec les fées’ uit. Met haar man Joël Herrou (fluiten, viool en bodhran) en hun zonen Jean en Mikaël, grootgebracht met de harp en ook bedreven in de Bretoense zang (gwerz, kan ha diskan), vormt ze het Ensemble Herrou-Mayor. Ze geeft bovendien les in de Keltische harp. Het echtpaar nam ook al in 1995 het initiatief tot de oprichting van Hent Telenn Breizh (La Voie de la Harpe de Bretagne) om het erfgoed te bewaren en dat kenbaar te maken aan een zo breed mogelijk publiek. Hent Telenn Breizh vind je in Plounéour-Menez (departement Finistère, Bretagne) Joël Harrou, president van de organisatie, heeft replica’s gemaakt van Middeleeuwse historische harpen gebruikmakend van de oude fabricagetechniek. De harpen hebben een klankkast, uitgehold in de wilg, gesculpteerd en gepyrograveerd. Violaine Mayor legde zich van haar kant toe op de speltechniek, met gebruik van de vingernagels. Ze is ook volop bezig met het enorme repertoire te ontcijferen en speelklaar te maken. Bij haar activiteiten is ze geholpen door het instrument dat eeuwenlang dit repertoire gemeen had met de Keltische harp, namelijk de Schotse doedelzak. De Keltische (Schotse en Ierse) traditie draagt de naam ‘piobareachd’, uitgesproken als ‘pibroc’h’, de ‘kunst van de doedelzak’. Zij heeft ons bereikt via de omweg van de bijbehorende zang, de canntaireachd. De traditie van de harp werd echter twee eeuwen lang niet meer doorgegeven. Toepassing van de pibroc’h (of pibroch) op de harp herstelt in beslissende mate de verloren traditie. De boeiende en genietbare cd ‘D’eau et de lumière’ (2017) kreeg een uitgebreid boekje mee met compacte maar omstandige uitleg over de ‘grande musique’ van harp en doedelzak, achtergronden, techniek, terminologie en uitleg over de elf stukken, met als klapstuk het haast twintig minuten lange ‘The Lament For The Children’. De harp heeft een erg indringende, dragende klank, in samenspel met de occasionele zang van Mayor.

Antoine Légat.

Datum: December 13, 2017