Homerecords, 4446176 2017, 51:39
Draailiermagister Gilles Chabenat was reeds lang toe aan een nieuw ‘eigen’ project waarin hij zich zowel compositorisch als uitvoerend voluit kon uitdrukken. Die nieuwe droom maakte hij recent waar met twee muzikale kompanen, Maarten Decombel (gitaar) en Fred Pouget (klarinetten, doedelzakken) waarmee hij niet aan zijn proefstuk is. Hun gemeenschappelijke noemer valt samen te vatten als een combinatie van een geworteld zijn in de traditionele (dans)muziek, naast een uitgesproken interesse voor de hedendaagse kunst. De naam verwijst naar de cirkelvormige schilderijen die breken met het klassieke rechthoekige model. De associatie met de oneindige boog, gevormd door het wiel dat de snaren beroert, is hierbij snel gemaakt. Het geheel voelt trouwens aan als een oneindige rondedans, soms ingetogen, dan weer prettig uitbrekend. Elk van de instrumenten tovert een eigen – vaak technisch vernuft -laagje op de diverse klankenschilderijtjes, wat vaak ook adembenemende solomomenten oplevert. De band tussen visuele en akoestische wereld vormt een rode draad. Zo verwijst het titelnummer naar een werk van Gérard Gasiorowski, terwijl ‘Estève’ (met verrassende barokpassages op gitaar) en ‘Motherwell’ een hommage bieden aan de gelijknamige kunstschilders. Erwan Hamon (fluit) komt als enige gast ‘Soller en avril’ versterken. Naast instrumentale uitvoeringen van ‘Adezzi a saa’ van de Algerijn Slimane Azem, ‘Een schip’ van onze Wannes en Maurizio Martinotti’s ‘Principessa’, werden al deze diamanten eigenhandig geslepen door Chabenat en uitgevoerd door drie meesters in het scheppen van ogenschijnlijke eenvoud!
Bart Vanoutrive