Fellside recordings, FECD264 2014 – 59:58
Valt er iets te beleven op een cd wanneer enkel een piano-accordeonist en een percussionist de handen in elkaar slaan? Zeker wel wanneer het gaat over Sam Pirt en Gary Hammond. Live wisten ze ons reeds te bekoren met hun instrumentale, niet van subtiele humor gespeende set, waarbij Gary aantreedt met een groothandel in exclusieve percussietoestellen. Een achteloze lichtvoetigheid verhult een briljante virtuositeit en een naadloos ingespeeld zijn op elkaar. Dit maakt hen ook in de huiskamer tot een welkome gast, wanneer ze op hun recentste album de folkwereld doorkruisen vanuit Sussex. Meteen duiken ze er stevig in met ‘McCusker’s’, hun interpretatie van Colin Farrell’s reel ‘Trip to Miriam’s’, om ons vervolgens de leiden naar ‘Väsen’, een ietwat mistig arrangement op ‘Nitti Pomfritti’ van deze Zweedse meesters. Scandinavië doen ze binnen hun repertoire wel meer aan, met de statige traditional ‘Polska efter Hins Lars’ bijvoorbeeld of het mysterieuze ‘Stor’. Evenmin schuwen ze het meer exotische zuiden, met een van een ska-twist toebedeeld ‘Las Ramblas’ een compositie van Renaud Garcia-Fons, het op berimbau ingezette ‘Fife & Drum’, waarvoor ze hun inspiratie zochten bij ‘Forro de dois Amigos’ van de Braziliaan Edmilson de Pifano, of hun interpretatie van het bitsige ‘Pitziak’ van de baskische groep Kalakan. Met hun ‘Latvian Tune’ vertolken ze de ‘Berzgales Polka’ van het Letse Latvijas Kokles Janos. Ook eigen composities, zoals ‘One for Louise’, en het titelnummer, mee geïnpireerd door Lily Hammond tijdens een huissessie, sieren dit album en er wordt gegluurd in het repertoire van ondermeer James Carty en Natalie McMaster. Deze heerlijk plaat voert ons terug naar de ceilidh-thuishaven met ‘Lucy Farr’s’, ontleend aan The Old Hot Dance Band, dat Gary geleidelijk laat verglijden naar een swingend sambagevoel. Verrassend sterk wat die twee neer weten te zetten.
Bart Vanoutrive