Finisterre FT67 55’43’’
Rond de Middellandse zee krioelt het van de conflicten. De wanhopige blikken van vluchtelingen in overvolle bootjes staan bij iedereen op het netvlies gebrand. Dat had het uitgangspunt kunnen zijn van Stefano Saletti. Maar deze multi-instrumentalist en expert in de mediterrane muziek, legde het anders aan boord.
Jaren trok hij rond langs grenssteden als Lampedusa, Istanbul, Tanger, Lissabon, Jaffa, Sarajevo, Ventotene, … Allerlei omgevingsgeluiden, gesprekken en liederen inspireerden hem om melodieën, teksten en ritmes te combineren of te bedenken.
Met zijn gezelschap Banda Ikona kneedde hij alle losse elementen tot de karaktervolle warme plaat Sound City. Dat iconen als Lucilla Galeazzi, Riccardo Tesi en Jamal Ouassini meewerkten aan dit project, geven toch al een idee van het muzikale niveau. De bouzouki, oud, accordeon, viool en bas zijn maar een kleine greep uit het rijke instrumentarium.
Veel van de originele composities worden gezongen in Sabir, een lingua franca die door piraten, vissers, handelaren en reders in mediterrane havens werd gebruikt. Maar ook in andere omgevingstalen als het Napolitaans, Arabisch, Spaans, Swahili en nog vele andere, wordt de rijkdom, hoop en pijn bezongen die leeft in de straten van de Middellandse Zee.
Je wordt de hele tijd op sleeptouw genomen met klanken die eeuwen levend werden gehouden door verschillende volkeren. Toch duiken er voortdurend verrassingen op: een guitige sax, elektronische effecten en achtergrondgeluiden. Door dit wonderlijke samenspel wordt en diepe kracht ervaren die doordrongen is van muzikale tradities maar tegelijkertijd met moderne klanken de hoop uitstraalt dat het wel goed komt.
Mieke Evenepoel