Appel Rekords APR 1354 53:37
De derde cd van Snaarmaarwaar is dit al. De eerste sinds Ward Dhoore de groep kwam vervoegen in plaats van Peter-Jan Daems. De stijl is onmiskenbaar Snaarmaarwaar, maar de cd betekent tegelijk een terugkeer naar meer traditie en de introductie van meer effecten.
Snaarmaarwaar positioneert zich vooral als balgroep; het moet ons dan ook niet verbazen dat de nummers gebaseerd zijn op de traditionele ritmes. De meeste composities zijn van Maarten Decombel. Hij laat hier horen dat hij de traditie kent. Niet alleen de dansen die we op elk folkbal horen komen aan bod, maar ook bijvoorbeeld een danse plinn (traditionele Bretoense dans) vindt hier een plaatsje. Maarten is één van die mensen die prachtige mazurka’s schrijft en ook op deze plaat mochten die niet ontbreken. Nightrider is zo een sublieme wegdromer, waar we naast het gewone instrumentarium van Snaarmaarwaar (mandoline, mandola en gitaar) ook een streepje accordeon horen en de stem van Maarten Decombel. Dezelfde stem die we uitgebreid aan het werk horen tijdens het West-Vlaamse stapellied Patrysse.
Dansbaar zijn de melodieën in elk geval. Maar daar stopt het niet mee. Ook qua arrangement zijn het stuk voor stuk prachtnummers. Jeroen Geerinck krijgt een prominente rol en kan zich uitleven met allerlei effecten en soundscapes, zonder dat het ook maar iets opdringerig wordt. Het geheel klinkt af en is een plezier om naar te luisteren. Als je Snaarmaarwaar live op een bal meemaakt, kan je maar hopen dat het publiek stil genoeg is, zodat je van de subtiele arrangementen kan genieten tijdens het dansen.
Ook in het buitenland is Snaarmaarwaar een veel gevraagde gast. Dat merk je aan het cd-boekje, dat eentalig Engels is. Geen kwaad woord hierover, trouwens. Je krijgt een beknopte schets van de situatie waarin elke compositie is ontstaan, of waarom een bepaalde traditionele melodie werd gekozen. Het boekje heeft een opvallende cover, overigens. Een blok hout met een paar schroeven in, waaraan (gitaar)snaren zijn vastgemaakt. Het prototype van een nieuw instrument?
Steven Vanderaspoilden