Sabien Tiels is misschien wel een heel sterk onderschatte Vlaamse artieste die ondertussen een zeer bizar muzikaal parcours heeft afgelegd. In 1996 – 1997 de eerste stevige stappen op het podium gezet met een grote meezinger ‘De trein’ en het emotionele ‘Moeder van mijn moeder’ . Er werd haar een grote toekomst voorgeschreven.
Want inderdaad twintig jaar geleden ontpopte Sabien Tiels zich als singer-songwriter en scheerde hoge toppen met haar eerste van A tot Z zelfgeschreven album “Hou je morgen nog van mij?”.
Er volgde heel wat erkenning en het leek de start van een blitzcarrière. Nochtans werd het telkens hard knokken en kon het succes van die eerste plaat niet echt een vervolg krijgen en leek de artieste opnieuw één van die straffe eendagsvliegen.
Het werd voor Tiels immers constant zoeken tussen het betere Nederlandstalige lied en de erkenning van een zogezegd intellectueel publiek enerzijds en de bredere gemakkelijkere muziek voor een wat groter en breder publiek.
Toch is in al die jaren Sabien Tiels blijven zingen. Veel op de achtergrond, vooral ook als zanglerares in Hasselt en af en toe als coach van jong talent. Onlangs werd ze onverwacht een zeer verdienstelijk vast lid van de vier Nijghse vrouwen die het repertoire van Lennaert Nijgh bezingen en bespelen en begon alles opnieuw te kriebelen. Dus moest er na al die jaren opnieuw een nieuwe cd komen.
En voor deze zevende plaat en de gelijknamige theatervoorstelling kroop Tiels in de pen met heel wat op zijn minst apart te noemen “mannelijk schoon”. Met o.m. Stef Bos, Johan Verminnen, Guido Belcanto, Wigbert, Stoomboot, Rocco Granata, Berlaen en Marcel de Groot schreef ze – gedreven door de Muze – elf nieuwe liedjes die in haar nieuwste theaterprogramma vlotjes doorheen de rest van haar repertoire dwarrelen. Ze kroop met elke artiest aan de keukentafel en schreef samen tot er een lied uit de pen vloeide.
Geen artiest voelde zich te goed om samen te werken met de Limburgse artieste , wat toch nogmaals bewijst dat de werkelijke erkenning nooit ver weg was en de waardering voor Sabien misschien vroeger te weinig duidelijk werd uitgesproken. Aan ‘mannelijk schoon’ ontbreekt het dus zeker niet op de cd!
Op de radio kreeg het hele mooie duet met de zoon van Boudewijn, Marcel de Groot, ‘Is het dit nu’ alvast behoorlijk wat aandacht.. Opgenomen in de Antwerpse voetgangerstunnel en twee stemmen die heel knap bij elkaar horen. En momenteel draait Radio2 ook het duet met Stef Bos ‘De Reis’ .
Daarmee krijgt Sabien Tiels toch wel opnieuw de aandacht die ze verdient. In dat opzicht is ‘Mannelijk schoon’ een hele fijne plaat .
Koen Huygebaert