Homerecords, 444 6169 2017 – 47:17
Fabian Beghin (accordeon en low whistle) staat als veelzijdig en buitengewoon energiek instrumentalist ontegensprekelijk met beide voeten in de folk, terwijl hij tegelijk gedreven is om te flirten met diverse andere genres zoals jazz, rock en hierbij wereldmuziekinvloeden niet schuwt. Een vaststelling die we reeds maakten met zijn eerdere bezettingen (Turlu Tursu, Chouval Brass,..). Hier laat hij zich omringen door Damien Chierici (viool), Nicolas Dechêne (bas, gitaar) en Ludo Legrand (drums, zang), die ook de teksten afleverde voor de twee niet instrumentale nummers. Door viool en accordeon te koppelen aan een FX pedalen genereren ze vaak pittige, niet voor de hand liggende keyboardeffecten (disto, whamy, delay,…), terwijl het rockgehalte heel gedoseerd opgedreven wordt door goed uitgekiende invallen van de basgitaar. Beghin valt terug op diverse Keltische traditionele jigs en reels (‘King of the fairies’, ‘Drowsy Maggie’, ‘Cherish the ladies’,…), vaak evergreens die hij als herkenbaar uitgangspunt neemt voor zijn nieuwe composities en heel ludiek verwerkt in de tot de verbeelding sprekende titels (‘Punjabi Murphy’s Wife’, ‘Cherish the overseas ladies’, ‘The piper at the gate of yawn’,…). Schitterend zijn onder meer de variaties op low whistle rond het traditionele thema in ‘Oberon’s trip hop’, die doen wegdromen in een Ian Anderson-verhaal (Jethro Tull is wel vaker niet veraf) of evengoed het snuifje reggae, toegevoegd aan ‘Welcome to Shamrock’. De kleurige Zepplin boven een ruw highlandlandschap als cover is dan ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. En dansbaar is dit alles zonder twijfel!
Bart Vanoutrive