AEPEM – 65:35
Het AEPEM (Association d’Étude, de Promotion et d’Enseignement des Musiques Traditionnelles des Pays de France) is, zoals de naam het al aangeeft, een (per definitie kleine) organisatie-annex-label die zich volledig toelegt op het uitbrengen van cd’s met muziek uit het midden en het zuidwesten van Frankrijk (Berry, Bourbonnais, Morvan, Nivernais, Limousin, Béarn, Auvergne, Périgord, Languedoc, Gascogne…) Ze doet dat met talentvolle lokale musici die hun repertoire vooral putten uit de massa liedjes en dansen die folkloristen in de 19e en 20e eeuw hebben verzameld. Er verschijnen geregeld fraaie platen zoals Cornemuses du centre van Julien Cartonnet, met muziek van de Nivernais en Morvan. Ook La terre est froide (Noëls. Chabrettes Limousines) van Nathalie & Olivier Daviau, die zich intussen al bijna dertig jaar wijden aan de muziek van de Limousin en gespecialiseerd zijn in de divers gestemde ‘chabrettes limousines’, de lokale doedelzak, al spelen ze op deze plaat ook draailieren en ‘grande chèvre’ (Olivier) en orgel (Nathalie) Er is ook viool, saxofoon en stemmenwerk op de cd al overheersen de doedelzakken. Ze verzamelden uit zeer diverse bronnen (liedboeken, composities) 23 liederen die met Kerstmis te maken hebben. Allicht zal dit nooit de kleffe kerstmuziek vervangen die steevast uw en mijn december komt verpesten, maar we zouden de ruil niet erg vinden, want, wat bezit dit een ongelofelijke melodierijkdom: dat kleine duwtje in de rug van de chabrette limousine door het orgel maakt van L’horloge de la passion een brok pure ontroering. Het is niet onmogelijk af en toe een oude bekende te horen, als in Tous les anges dans nos campagnes. Noëls is in de eerste plaats een ontdekkingstocht in een vrij nabij, maar al te weinig bekend muzikaal universum. Goed zo, AEPEM!
Antoine Légat