Muzant (2016), 29:48
Muzant is een moeder-en-zoon-duo. Veerle Dierckx kenden we al als violiste van de Vaganten. Ze speelt ook geregeld met Ed Kooyman, To Bill en Theater Tol. Ze is tevens keramiste en lesgeefster. Het meest van al treedt ze echter op met zoonlief Sebastian, die het chromatisch accordeon hanteert in het duo. Hun eersteling van net geen halfuur bevat tien sfeervolle instrumentale nummers, allemaal eigen werk. De titeltrack ‘Altijd Onderweg’ ontstond tijdens de ontelbare verplaatsingen van het duo naar een of ander optreden en zet meteen de toon voor het hele album : impressies van sterke uit het leven gegrepen momenten. ‘Glimlach’ is een stemmige trage melodie die wat doet denken aan een Ierse slow air, nostalgisch tot en met. Hierop wordt het duo kundig bijgestaan door Eva Maeyaert op harp, wat beslist een toegevoegde waarde is. Andere nummers zoals ‘Folk in mei’ zijn dan weer uptempo en roepen vreugdevolle taferelen op. Er is een knappe balans tussen de tragere deuntjes en de snellere stukken; zo is het geheel uitermate genietbaar. ‘Pastorale van een Witte Vlinder’, geschreven naar aanleiding van het heengaan van Miel Cools, doet aanvankelijk heel klassiek aan, maar bevat enkele tempowisselingen die de twee muzikanten de gelegenheid geven hun kunnen te laten horen. We gaan hier niet alle nummers uit de doeken doen, maar de titels ervan evoceren op zich heel wat beelden, landschappen, toestanden, die de luisteraar met enige verbeelding en op zijn eigen manier moeiteloos kan invullen : Lentebriesje, Zweven, Zomers Water, Maandans, Wintervuur, Dagdroom… Muzant is een duo dat heel wat in zijn mars heeft, de composities zijn aantrekkelijk, bevatten ingrediënten van folk, klassiek, musette, tango… en vooral, beide muzikanten zijn top.
René Warny