FELMAY M&W fy 8212 – 57:51
De Siciliaanse zangeres Matilde Politi (ook nog gitaar, accordeon, concertina, balafoon, mondharp tamburello, percussie,…) treedt zondermeer in de voetsporen van Elena Leda en Lucilla Galeazzi, boegbeelden van de innovatie binnen de Italiaanse zangtraditie. Op deze cd, vrij vertaald ongeveer klinkend als ‘Leeg ben ik vol’, zoekt ze een magisch evenwicht te vinden, waarin de balans tussen positieve en negatieve emoties, het eeuwige dansen van de demonen in de mens, hersteld wordt in de vereniging van tegenstellingen. Over een amalgaam van emoties en thema’s weeft ze een bovenaards spectrum dat het verlangen naar liefde en vrijheid omspant, vanuit een vrouwelijk perspectief. Hiervoor vermengt ze traditionele liederen met eigen composities, halsstarrig zoekend naar de geest ervan en concrete en magische functies die ze toebedeeld kregen. Vrijheid hanteert ze niet in het minst ten aanzien van de esthetische aanpak van de nummers. Sommige zijn dan ook heel kleurrijk, met Afrikaanse (in het jachtige ‘Raggia du mari’ bijvoorbeeld), dan wel Moorse of Napolitaanse invloeden. Deze blijven steeds in dialoog met het Siciliaans dat de container van alles vormt. Die interesse is niet in het minst mee gedragen door haar studies Culturele Antropologie. In Palermo poogt ze trouwens de sociale integratie van migranten te bevorderen via muziek en meerbepaald multi-etnische muzikale projecten. Op dit sterk aan te prijzen album laat ze zich omringen door Simona Di Gregorio (zang, trekzak, mondharp, tamburello, percussie), Gabriele Politi (viool, altviool, mandoline, oud), Doudou Diouf (tokhorofluit, zang, banjo, acoustische gitaar, electrische bas, djembe, percussie) en Lelio Giannetto (contrabas). Het booklet biedt ook Engelse vertalingen van de liedteksten.
Bart Vanoutrive