Dominique Bommel, oprichter van ‘Bemol productie’, een Franse label dat gespecialiseerd is in traditionele muziek, heeft zojuist ‘La flûte traversière nl bois’, een album van Anne Girard Esposito uitgebracht. Anne zegt zelf dat hier sterke Ierse invloeden aanwezig zijn. Het concept voor haar eerste opname heeft de bedoeling “tot een sobere, homogene en stille sfeer te komen”. Het zou een verhaal kunnen zijn dat vertelt over Anne en haar fluit die samen reizen.”
De cd opent en wordt afgrond met een eenvoudige Breton thema. Het geeft erkenning voor haar reis en de tijd die ze besteedt met het dansen in festoù-noz rondom Bretagne. Daartussen wordt het verhaal verteld door middel van een gevarieerde selectie van traditioneel Iers materiaal, Anne’s eigen composities en deze van andere traditionele muzikanten, Schotse muziek, een Poolse melodie… Alles illustreert en weerspiegelt de essentiële aspecten van haar gekozen instrument en haar levenservaringen. Het programma is intiem, persoonlijk en gevoelig. De atmosfeer doet meer denken aan die van een avond rond de open haard bij het luisteren naar verhalen en liederen, dan aan de sfeer van een live concert.
Deze cd is de vijfde van een serie genaamd ‘VN-instrument-un artiste’ door Dominique Bommel. Het belangrijkste idee van de serie is jonge muzikanten de mogelijkheid te bieden om zich een volledig album op hun instrument te laten focussen. Het gaat om het eigen geluid. Het is een voorwaarde voor deelname aan het project dat ten minste de helft van de tracks op elk album niet begeleid wordt. Dat is hoe Anne Girard Esposito, samen met haar ondersteunende musici en de geluidstechnicus Aurélien Tanghe dachten om een schitterende doch sober album te presenteren van la flûte traversière en bois.
Als klassieke muzikante werd Anne op veertienjarige leeftijd meteen verliefd op de houten fluit bij het horen van een Frankie Gavin-album. Jarenlang hebben ze vruchteloos gezocht op lokale antiek- en rommelmarkten in de Jura om een geschikte fluit te vinden. Toen ze 22 werd vond ze uiteindelijk een goed instrument en kon ze er zichzelf met hartstochtelijk overgave aan wijden. Om te beginnen leerde ze op haar slaapkamer op haar eentje bij het beluisteren van d’s Ierse muziek meespelen. Later had ze het geluk toch wat te kunnen reizen en te leren van grote Ierse fluitspelers zoals Harry Bradley, June McCormack, Paul McGrattan, Barry Kerr, en van de invloedrijke Bretonse fluitspeler Jean-Michel Veillon.
Anne’s medewerkers zijn ervaren en getalenteerde muzikanten die hebben deelgenomen aan diverse bands en projecten van de traditionele muziek in Frankrijk: Julien Biget, gitaar & bouzouki (La Bergère); Janick Martin, accordeon (Hamon Martin Quintet); Guillaume Vargoz, bodhran; Pierre Stéphan, viool (E-Leizh).
Dirk Fraeyman