AEPEM – 17/04 (2017)
Te bestellen bij : www.aepem.com
46:56
Nog een kanjer van een album met traditionele muziek uit Centraal-Frankrijk. Het duo Gueneau-Poutoux speelde jaren geleden al samen in Fubu, maar verloor elkaar wat uit het oog. Onlangs vonden ze elkaar terug en besloten ze het repertoire van de Morvan en de Nivernais aan te pakken. Draailierspeler Jean-Luc Gueneau maakte in het begin van de jaren ’80 ook deel uit van Maluzerne – samen met Mélusine en Malicorne een van de drie grote formaties van de prille folkrevival. En van melodeonspeler Gilles Poutoux bespraken we hier al het uitstekende ‘Comme par Enchantement’, zijn album met Ierse traditionals. Ook het opus van Carré de Deux ‘A la Table des Bons Enfants’ kwam in dit blad aan de beurt. Poutoux heeft trouwens een indrukwekkend aantal albums op zijn actief en wordt beschouwd als een van de beste Franse trekzakspelers.
Dat de formule met twee soloinstrumenten kan werken, blijkt duidelijk uit deze ‘Chemin de la Bergaudière’. Dit is traditionele dansmuziek van de bovenste plank, meesterlijk in zijn eenvoud. Bij het beluisteren lijkt het meer dan eens dat je maar één instrument bezig hoort, zo volmaakt is de symbiose. De cd behaalde de Prix Gus Viseur 2017 en trekzakliefhebbers weten wat dit betekent. In zestien tracks of zevenentwintig nummers bewandelen beide heren het repertoire van de Morvan, de Nivernais en de Gascogne en voegen ze er enkele recente composities aan toe, voornamelijk van doedelzakspeler-fluitist Yvon Guilcher, stichtend lid van Mélusine en oprichter van het Atelier de la danse populaire, een vereniging die instaat voor het onderzoek naar en het onderwijs van volksdansen. Guilcher was trouwens bijzonder enthoesiast over dit album omdat de spelemannen het tempo van de dansen perfect eerbiedigen, zoals het hoort voor de dansers. En wie zijn wij om dit te betwijfelen?
René Warny