logo

HOËLA Barbedette – Cerisier

Epissure, Coop Breizh 2015 – 46:21 en 51:01

Hoëla-barbedette-cerisierHet was Anne Auffret – gastzangeres op een integraal ‘An Aotroù ar c’hont’ – die deze Bretoense als zevenjarige binnenleidde in de wonderlijke wereld van de keltische harp. Ondertussen bracht Hoëla haar kundigheid reeds over op talloze anderen. Hoewel haar repertoire speelse poëzie met een snuifje melancholie uitstraalt, beschikt ze over een uitgesproken inventieve en tonische aanslag, die zich heel goed weet te enten op de dansmuziek. Ze is dan ook een begeerde gaste op fetoù-noz. Ze liet zich doorheen de jaren opmerken in ondermeer Duo Barbedette-Quenderff, Kerdin, Vous de même, Tri C’hotri en Bon matin. Met Norkst, onder leiding van Erik Marchand, zocht ze een weg in de modale muziek. Aansluitend liet ze de Schotse harpbouwers Mike Anderson en Dave Shepton een systeem te ontwikkelen om ook kwarttonen tevoorschijn te kunnen toveren. Binnen haar soloproject laat ze de Bretoense klanken verzusteren met moois uit Scandinavië (‘Leffes polska’ van Bernt Kraft of het zelf ingezongen ‘Mossa på bro’)  een elegante mandilatos uit Thracië, een Ierse jig of Schotse reel. Vooral op het eerste luik van dit dubbelalbum komen een aantal eigen nummers aan bod, naast soms gedurfde arrangementen op traditionals, zoals met het experimenteel aanslagenspel op het indrukwekkende ‘An Aotroù ar c’hont’. We onthouden ook Eric Menneteau’s zanginbreng in ‘Ma bonne dame, je suis tout égaré’, terwijl Patrick Molard haar ondermeer in een pakkend ‘Niel Gow’s Lament for the death of his second wife’ vervoegt op uillean pipe. De tweede schijf blijft iets trouwer aan de Bretoense dansmuziek, met marsen, een ton doubl plinn, gavottes,… waarbij ze zich volledig laat gaan in grooves en ritmische stembuigingen. Haar stem horen we nog even in ‘Origami’, een set pilés. Opvallend is de helderheid en het volume van de stemmen vanuit beide handen. Dynamiek en frasering vormen de basisingrediënten om voldoende dramaturgie in de composities te leggen. Het vormt tenslotte een uitdaging om ook muziek, geschreven voor bombarde, voldoende uitstraling te bieden op harp. Heel mooi allemaal!

Bart Vanoutrive 

Datum: September 11, 2016