GO’ Danish Folk Music
Te koop: www.gofolk.dk
We luisteren naar het tweede album van het trio Anna Lindblad (viool, vijfsnarige viool, zang, triangel), Elise Wessel Hildrum (viool, blokfluit, altviool, zang) en Maja Kjær Jacobsen (viool, zang). Wetende dat de vrouwen (fru-) respectievelijk uit Zweden, Noorwegen en Denemarken komen, en dat Skagerrak de zee-engte tussen deze drie landen bestrijkt, kent de groepsnaam alvast geen geheimen meer. Zelf noemen ze hun genre – want dat wordt toch altijd maar gevraagd – ‘panScandinavian raw folk’. Toegegeven, genre beschrijvingen zijn niet de manier om hokjesdenken tegen te gaan, en los ook van enige marketing consequenties, maar ‘panScandinavian playful folk’ was wellicht correcter geweest. De groep klinkt immers bij lange na niet zo rauw, als ze speels, hartig en luchthartig klinkt, met een gezonde dosis speelplezier, die er ten onrechte zelden zo vanaf druipt als hier. Dan hebben we het vooral over het vioolspel, dat de hoofdmoot uitmaakt van de gearrangeerde muziek, en contrasteert met de (meer) vocale nummers, die beduidend meer ingetogen en zelfs ingestudeerd overkomen. De strijkharmonie is een ondertussen goed geoliede machine, of veeleer een schip, dat de noordelijke en toch ook westelijke zeeën bevaart, en nummergewijs ankert in een dorps haventje, waar we warm onthaald worden op een borrel (ankerdram), die de toon zet voor de avondvulling van deze tussenstop, en waar de zeebenen de deining inruilen voor terloopse danspassen. Wat dat betreft, spreekt het nummer “Hele Familien (Dikker Rom)” het meeste tot de verbeelding, met een piraatachtige Schwung die het kind in ons des te meer aanzet tot spelen. Op andere momenten lijkt het dan weer als een geactualiseerde (compositorisch tot eerste helft 20ste eeuw), verfolkte en vervrouwelijkte Captain Tobias Hume. Voldoende geromantiseerd echter, want zoals te lezen in deze keurig en fris vormgegeven digi pack weer van GO’ Danish Folk Music, kan het toeren ‘stressful and hard at times’ zijn. De globaal ondergewaardeerde positie van de muzikant kennende, is dit ongetwijfeld een understatement. Toch hopen we dat hun toekomstmuziek de dynamiek met drastischer en droeviger disposities als die, niet geheel onbestreken zal laten. Op Gooikoorts ’18 kon je deze groep aan het werk zien.
Bas Verdin