IMZ2013 – 48:24
Leuven is een ietwat speciale stad. Je hebt Leuvenaars die al sinds hun geboorte in de Dijlestad leven, en je hebt er minstens evenveel die er – vaak na hun studies – zijn blijven hangen. Allemaal voelen ze zich Leuvenaar. En dan heb je nog die vele tienduizenden, die een aantal jaren van hun leven (volgens sommigen de schoonste) in de universiteitsstad hebben doorgebracht. Voor al die mensen – maar ook voor hen die van mooie muziek houden – is er nu Iet me Ziel – Leuven in liedjes.
Maar liefst 85 muzikanten namen deel aan dit project. Ze allemaal opnoemen, is onbegonnen werk. Tenzij dan de initiatiefnemers: Lennaert Maes zorgde voor het gros van de teksten en de melodieën, en nam samen met Andries Boone de arrangementen voor zijn rekening. Andries zorgde eveneens voor de opname en de productie. Het geheel werd projectmatig in goede banen geleid door Jochen Smets. Deze drie namen samen zullen misschien een belletje doen rinkelen. Het waren namelijk zij die in 2011 tekenden voor De Soundtrack van de Demerbroeken, een cd met liederen geïnspireerd door de werken van Ernest Claes en de natuur rond Zichem.
Qua opzet is deze Leuvense cd vergelijkbaar, de uitwerking is deze keer wel anders. De inspiratie kwam van Leuven zelf, de stad, haar geschiedenis, haar(folkloristische) figuren, haar ziel.
Openen doen we meet Schuenen Dag, Big Bill die ‘s ochtends door zijn stad wandelt en deze ziet ontwaken. Daarna komen nog Poeske Scherens, Soepventer Itse Pikke, Fiere Margriet, Paepe Thoon, Constantin Meunier en het Mariabeeld op de Keizersberg aan de beurt, afgewisseld met een beschrijving van de inval van de Noormannen, de brand van de universiteitsbibliotheek, de Boom van Groot Verdriet en de Mannen van het Jaar. Afsluiten doen we met het mijmerende Iet me Ziel van Dirk Lekenne. Halfweg krijgen we het zeer poëtische Mijn moeder = Mijn Stad, een tekst van Jos Maes (vader van Lennaert, en vroegere bezieler van De Kleine Johannes) prachtig vertolkt door Jonas Winterland.
Muzikaal krijgen we een heel menu voorgesteld. Elke muzikant heeft zowat zijn eigen achtergrond meegebracht. Een pluim op de hoed van Andries Boone, dat hij dat tot een coherent geheel heeft samengesmeed.
Heel belangrijk bij deze cd is het begeleidende boekje. Naast een inleiding door Jan Delvaux krijgen we bij elke song een situering in de geschiedenis of folklore van Leuven samen met de teksten. En dan zijn er nog de tekeningen. Reinhard Croon maakt van het cd boekje een kunstwerk op zich. We zien een sensueel naakte Fiere Margriet uit de Dijle kruipen en door Leuven kuieren, op het ritme van de liederen. Centraal in het boekje komt ze de trap op in de oude brouwzaal De Hoorn van Stella Artois. Op die manier is dit Leuvense icoon dan toch ook aanwezig, want zeg nu zelf, hoe kan je nu van Leuven genieten zonder een Stella in de hand?
Steven Vanderaspoilden