Bemol Productions, BEM078, 2016 -55:27
Te koop: bemolvpc.com
In ‘Un instrument, un artiste’ mocht ook de klarinet niet ontbreken. Claire Genet bleek hiervoor een ideale ambassadrice te zijn. Ze kreeg de traditionele muziek met de moedermelk opgediend. La Piposa, Les Pantouflards,.. ze was er als baby al bij. Doedelzak en accordeon zijn haar niet vreemd, maar toen ze naar de muziekschool trok op haar achtste liet ze haar oog vallen op klarinet, dat ze maar al te snel weet te integreren in de muziek die haar ouders brengen. Hierbij buit ze volledig de versieringsmogelijkheden uit, spelend op de nuances in heel verschillende tonaliteiten. Zo vond ze geleidelijk een evenwicht tussen twee parallelle muzikale werelden, en levert ze al haar muzikale interesses alle kansen. Die diversiteit demonstreert ze ook volop op dit album, zich hierbij bedienend van klarinet, basklarinet èn klarinet in mib (op ‘La fille et le chipou’). Verbindend element binnen dit album vormt de vrijheid, in compositie, arrangement en speelstijl. Daarbij drukt ze met elk nummer een facet van haarzelf uit, waarbij ze alle muzikale ontmoetingen even sterk tegen het hart drukt, of het nu gaat om een cabrette of een elektrische bas. Het werd dan ook meer dan een dansplaat. Een mengsel van Europese traditie, die met ‘Krom Polska’ (op viool mee begeleid door Coline Genet) reikt tot Zweden, naast eigen speelse creaties, waarbij ze zich soms, in ‘Ciboulette et bouquet de thym’ bijvoorbeeld, via een dubbing zowel van gewone als van basklarinet bedient. Basinmenging door Albin Suffys biedt dan weer enkele andere nummers een jazzy toets. Waar ze zich van percussionisten voorziet ( Christophe Négrit of François Tallefer) ontpopt er zich een meer exotische atmosfeer. In ‘En promenade’ wandelt ze hand in hand met Polo Genet op cabrette, terwijl ze in ‘Dans le camion des Genet’ de hele meute van Les Pantouflards mee laat instappen. Een meer gevarieerde voorstelling van de plaats van de klarinet binnen de volksmuziek viel moeilijk te bedenken.
Bart Vanoutrive