Universal Belgium (0602547079404)
Na debuutplaat ‘Rocky Komt Altijd Terug’ (2008) en ‘Mount Everest’ (2010) achtte BUURMAN het tijd voor nieuw werk. Het idee van de nieuwe plaat, de nieuwe voorstelling, het nieuwe verhaal, zit in een doos. Een doos die Buurmanbezieler Geert Verdickt een paar maanden geleden van z’n vader kreeg. Een doos vol foto’s, brieven en documenten van z’n grootvader.
Marc Fraine was zijn artiestennaam. In het Antwerpen van de jaren 30 en 40 speelde grootvader Verdickt piano, accordeon en orgel in hotels, in de opera, en in toenmalige cinema’s bij stomme films. Door fantasie geprikkeld, graaft kleinzoon Geert in opa’s verleden en komt hij bij mooie verhalen terecht: persoonlijk, maar ook universeel.
Deze verhalen vormen de basis voor het album dat vorige week donderdagavond werd voorgesteld in Borgerhout. Een verhaal over (groot)vaders en zonen. Over vrouwen, moeders en dochters. Over thuiskomen en vertrekken…
Door middel van liedjes, muzikale tapijten, dialogen en projecties slaagt Verdickt er in om flarden uit het verleden zodanig uit te lichten dat ze een eigenzinnige lappendeken vormen van het hier en nu.”
Geert Verdickt laat zich bijstaan door Stijn Gevaert en Koen Renders, de beste éénpersoonsgroepen van het land. (toetsen, drums, soundscapes, bas, orgel, gitaar, ukelele, mondharmonica, zang en drums… en dat allemaal tegelijkertijd!). Dus: één kleinzoon en twee éénpersoonsgroepen.
Deze nieuwe plaat heeft de titel gekregen “De kus in ruil voor een koninkrijk” en bevat (slechts) negen liedjes, waarvan één , niet naar ongewoonte bij Buurman, zuiver muzikaal. Dit kreeg dan ook de gepaste titel ‘Prelude’ en is eigenlijk een aanloop naar de eerste single uit de nieuwe plaat ‘Soms ben jij de zon en ik de maan’ . In de videoclip van deze single zien we trouwens een overtuigende Els Dottermans, eenvoudig, maar zeer krachtig.
Zo zou je vervolgens ook de hele nieuwe plaat van Buurman kunnen bestempelen : eenvoudig, maar krachtig. Met logische maar niet evidente titels zoals ‘Fileleed en liefde’ , ‘Zoals koffie hoort bij opstaan’ en ‘Zandkasteel bij laagtij’ . Met thema’s die meer voor de hand liggen en toch tegelijkertijd veel aan de verbeelding overlaten.
Muzikaal klinkt de nieuwe Buurman minder onvoorspelbaar dan de vorige, maar er werd hard gewerkt met strijkers en hoorn om er extra muzikale invalshoeken aan te geven. Ook tekstueel klinkt de nieuwe Buurman anders en nieuw, maar de kracht zit in de vernieuwing .
De fans van Buurman waren zeer enthousiast bij de cd-voorstelling en onthaalden het nieuwe werk met een zeer warm applaus. Buurman is dan ook al enige tijd weggebleven van de podia, maar start nu opnieuw met een lange theatertournee. En op het podium is Buurman nog steeds het beste : een stevige zanger, een indringende stem, sterke muzikanten, warme liedjes.
Koen Huygebaert