logo

BivOAc – BivOAc

(Buda Musique, 860251) 2014 – 65:40

bivoac - BivOAcOm hun tienjarig bestaan te vieren verkoos het drietal van BivOAc uit te pakken met een set nieuwe titels en daarnaast enkele vaste waarden uit hun Bretoens balrepertoire duchtig op te frissen. De geest van toen moest meer dan ooit in al zijn glorie verschijnen en daarom schoot elk lid van dit trio dat bestaat uit Raphaël Chevalier (viool, banjo, koorzang), Ronan Le Gouriéred (baritonsax, bombarde, koorzang) en Ronan Robert (diatonisch accordeon en zang) in de pen om een twaalftal uitgelezen dansen op poten te zetten. Om deze extra kleur en kracht bij te zetten nodigden ze ook een drietal  koperblazers uit, met name  Laurent Carré sax (tenorsax), Jean-Louis Pommier (trombone) en Geoffroy Taisier (trompet), naast de drummer-percussionist (Jean-Marie Nivaigne). Met hen stonden ze eerder al regelmatig op het podium. Zij staan voor de vier sterren op de hoes.  Deze keuze is niet toevallig, gezien de muzikale esthetiek en openheid van deze gasten heel dicht aanleunt bij deze van het basistrio, waardoor de muzikale expressiviteit van de deelgenoten geen hypotheek legt op de eigenheid van de basisbezetting. Er is volop ruimte om te improviseren, glurend naar mensen als John Coltrane, Jimmy Hendrix of Frank Zappa. Heel wat funky ondertonen dus, terwijl ook de Balkan en zelfs Afrika (Danse à Bamako) soms niet veraf zijn. Het minste wat gezegd kan worden is dat de inbreng van al dat kopergeweld een heel originele blik werpt op de Bretoense dansvormen. Naast instrumentale nummers, zoals de helse, acht minuten jagende, kas ha bach ‘Case à baryton’ slaat Robert ook regelmatig aan het zingen, met niet van humor gespeende teksten, zoals in het repetitieve ‘Crack ma poule’ een ronds de Saint-Vincent waar lijdzaam toegezien wordt hoe een vos een kippenren leegrooft, het knettergekke ‘J’ai perdu ma montre’ (Ridée in zes tijden) of sobere, ironische ‘La femme que j’aime’ (Bal paludier). Hun afsluiter is gewoon hilarisch en overtuigt ons ervan dat ze ook interessante podiumbeesten zijn.

Bart Vanoutrive

Datum: June 24, 2016