Stab Town Records, STR13-01 2013 – 62:33
Deze Canadese violiste, stepdanseres en singer-songwriter is met dit album aan haar negende toe, en ontwikkelde ondertussen een sterke, eigen muzikale identiteit. Geboren in Ottawa Valley, donderde ze in een Franco-Keltische smeltkroes waar haar ouders haar meetroonden naar talloze volksdansavonden en country & westernevenementen. Haar eerste pasjes gingen naadloos over in stepdance-initiaties en op zes jaar kreeg ze haar eerste viool. Al vroeg liet ze zich opmerken op diverse vioolcompetities. Vaste muzikanten binnen haar trio zijn de op contrabas en clawhammer banjo demonstrerende Cody Waltersen en Hayes Griffin op gitaren. Drie verschillende muzikale achtergronden leveren een eclectisch eindresultaat, waarbij genregrenzen overkleurd worden. Dit album kunnen we vrij letterlijk beschouwen als hèt album van haar leven, waarbij de rijke textuur van haar persoonlijke ervaringen haar roots overstijgen. De twintig nummers variëren dan ook van originals, zoals Walters’ elegante instrumentale ‘Raven In the Hemlock’, of Griffin’s swingende westernnummer ‘Foolish Heart’, naar Verch’s eigen indringende ontboezemingen in ‘Broken’ en ‘Sorry’, tot een sprankelende Canadese medley die haar ontegensprekelijk terugvoeren naar haar meest vroegkinderlijke muzikale ervaringen. Na ze een tijd de rug toegekeerd te hebben kregen ze hier een nieuwe impuls en dimensie. In haar vioolspel combineert ze de sprankelende Canadese speelstijl met de Zuidelijke, donkerder, modale aanpak uit de Appalachen. Enkele opmerkelijke gastmuzikanten maken hun opwachting, waaronder violist Bruce Molsky, waar ze ondermeer een pittig duet aangaat in ‘Evening Star Waltz’. Ook bluegrassicoon Sammy Shelor op banjo is enkele keren van de partij in enkele traditonele medleys. Ook aan het overbrengen van het gevoel en de nuances die ze legt in haar voetenspel werd op deze geluidsdrager veel aandacht besteed.
Bart Vanoutrive