logo

Alasdair Fraser & Natalie Haas – Abundance

Greentrax Recordings, Culburnie records, cul124 – 2013 – 59:09

Alasdair Fraser & Natalie Haas - OKSinds ze net na de eeuwwisseling hun muzikale samenwerking opstartten zijn Alasdair Fraser (viool) en Natalie Haas (cello) niet meer weg te slaan uit de eredivisie van de Schotse folkwereld. Met hun recentste album zetten ze hun zoektocht naar een evenwicht tussen oud en nieuw (met behoorlijk wat composities van Alisdair) succesvol verder. Het blijft verbazen hoe ze hun instrumenten tegen elkaar uitspelen. Slaat de viool aan het dansen, dan haalt Natalie de donkerste hartslag uit de cello, of zet ze contrast met heel speelse pizzicato’s (‘Farley Bridge’ van Duncan Chisholm), om vervolgens voluit te gaan in ondersteunende crescendo’s, deinende refreinen, en jazzy gekleurde uitbarstingen of barokke ondertonen (‘Howard Booster’s Style’ van Fraser zelf). Swingend alterneren ze in het aanbrengen van melodie en harmoniebegeleiding (‘Neil Gow’s Wife’!), omringd door een legertje gerenommeerde gasten, getuige al meteen in de openende medley ‘The Corrie Man’, waarin ondermeer piano, mandoline een en blazerssectie uit Nashville het vuur doet oplaaien. Ook de medley ‘Keys to the Cellar’ bijt zich vast in het auditieve geheugen. Voor ‘Connie’s Suite’, geschreven in opdracht van Howie Muir voor de verjaardag van zijn vrouw, opteerde Alasdair elk van de vijf delen een andere dansvorm toe te bedelen, in een evocatie van hun levensloop, waarin ondermeer Django Reinhard (‘Hot Club d’Ecosse’) en Burkina Faso (‘Ouagadougou Boogie’) weerklinken. Niet toevallig zijn onze protagonisten ook tenoren op het vlak van het openbreken van de Schotse grenzen, en laten ze zich maar al te graag inspireren door andere culturen. Een heel overvloedig, weelderig staaltje instrumentale alchemie dat niet te versmaden valt. De historische rol van de cello binnen de Schotse muziek een ontwikkelt hierbij nieuwe dimensies,… als bourdon-, tokkel- en slaginstrument en ontpopt zich daarnaast als stevige drager van snelle jig- en reelmelodieën.

Bart Vanoutrive

Datum: June 14, 2016