logo

Al Andaluz Project – Salam

GALILEO, GMC 059 2013 – 63:06
AL ANDALUZ PROJECT 2-2014 - OKMet hun derde, eenvoudig door een vredesduif gesierde, album, trekt dit octet, samengesteld uit een deel van het Duitse Estampie, de Valencianen Mara Aranda en Jota Martinez, en de Marokkanen Iman Kandoussi en Aziz Samsaoui naar de Noordelijkste regio’s van het Middeleeuwse Al Andalus, het Moorse ‘land van het licht’, waarvan de tentakels zich uitstrekten tot Catalunia en Occitania. In dit programma richten ze hun pijlen ook op de troubadoursliederen die in die tijd doordrongen tot in de Koninklijke Hoven van het Iberische schiereiland. Hun goed uitgekiend recept werkt opnieuw. Een breed palet aan instrumenten uit de Europese en Arabische muziekcultuur rolt een breed klankentapijt uit waarover de stemmen van de drie zangeressen, in samenzang, dan wel in solo- en koorzang,  glijdend dansen. Waar Sigrid Hausen vooral de Christelijke traditie draagt, accentueert Mara vooral het Sefardische en Iman het Arabische luik.  Het is Aranda die met een zekere nijdigheid de spits afbijt met ‘Esterika Serfati’ dat een vaak terugkerend thema in de sefardische traditie bezingt, met name de ontrouw. Stevig gaat het er ook aan in ‘Kantiga del fuego’ uit het genre van de Sefardische Romance Noticiero. Magie ontspringt uit ‘La mar’ waarin Hausen een Cantiga d’amigo op tekst van Raimbaut de Vaqueiras (ca. 1180-1207) een nieuw leven bezorgt. Ook ‘Amors mard’ vormt een Middeleeuws met een vrouwelijk perspectief dat in een set verweven wordt met een ‘Kasida’ van de Irakese dichter Rabiaa Al Adawia (717-796). Iman legt al haar vrouwelijke stemkracht verder in de schaal in ondermeer ‘Afdihi diabian ibtassam’, een ‘Muwashahat’ of hoofse, Moorse dichtvorm waarin hier de vrouwelijke schoonheid verklankt wordt.  Deze sprankelende waterval van instrumentale en vocale fonkelingen houdt ruim een uur aan en boeit elke seconde. Opnieuw werd alles in het werk gesteld om het booklet rijk te voorzien van bronnen en toelichtingen. Graag verwijzen we nog even naar ons interview in Folk nr 3 van 2013.

Bart Vanoutrive 

Datum: June 02, 2016