Week van de Belgische Muziek
Tijdens de Week van de Belgische Muziek in februari 2022 hebben we albums en hun makers in de schijnwerpers geplaatst. Elke dag kozen twee muzikanten of bands hun favoriete Belgische folk-, jazz- en mo’ plaat waarvan de artiest de volgende dag op z’n beurt een album selecteerde, enzoverder.
ZONDAG 6 FEBRUARI
’t is de laatste! Vandaag nemen we in schoonheid afscheid van onze estafette en kiezen Tcha Limberger en Jozef Dumoulin als laatste hun favoriete Belgische folk-, jazz- en mo’ plaat.
💿 Tcha Limberger (Les Violons de Bruxelles) kiest Monstruos y Duendes Vol. 3 : Médyn van Myrddin (Zephyrus, 2021)
‘Volume drie is de nieuwste in een reeks van uiteindelijk vier soloalbums. Ik moet wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ik Médyn nog niet volledig gehoord heb, maar ik weet zeker dat het fantastisch is. Myrddin stuurde me op voorhand enkele opnames omdat hij mijn mening over de mix wou horen.’
📀 Jozef Dumoulin (Lilly Joel) kiest Vivaces van Pierre van Dormael (IGLOO, 2001)
‘Hij leeft niet meer, jammer genoeg. Maar dit is wel een plaat die voor mij helemaal over vitaliteit gaat, leven in al zijn vormen. In het Frans zijn plantes vivaces ook de planten die de winter overleven en meerdere jaren present geven. Ik heb deze schijf grijsgedraaid toen ze uitkwam en ik raad ze nog vaak aan aan buitenlandse muzikanten die nog nooit van Pierre hebben gehoord, of die gewoon op zoek zijn naar goede muziek. Ze staat ook op terwijl ik dit schrijf en ze heeft me weer helemaal bij mijn nekvel. Geweldige composities die complexiteit en een heel aparte emotionele nabijheid combineren zoals alleen Pierre dat kan. Geweldige solo’s (Bo Van der Werf!!!) en een beestige ritmesectie (de complementariteit van Otti en Stéphane is meer dan uniek en we kunnen ook genieten van een al jaren uit het publieke leven teruggetrokken Chander Sardjoe). Het is verder ook een best vreemde plaat, en daar hebben we er veel meer van nodig. Niet perfect ook, wat in deze voor mij zeker bijdraagt aan de charme.’
ZATERDAG 5 FEBRUARI
Klaar voor een twee nieuwe platen in de estafette? Hier komen ze!
💿 Tristan Driessens (Lâmekân Ensemble) kiest Barcelone van Les Violons de Bruxelles (Lejazzetal Records, 2019)
📀 SCHNTZL kiest What Lies in the Sea van Lilly Joel (Lynn Cassiers & Jozef Dumoulin) (Sub Rosa, 2015)
‘We hebben What Lies in the Sea gekozen omdat het zo heerlijk troebel, mysterieus en warm aanvoelt. Het is danig specifiek dat het een wereld van klanken vormt die helemaal op zichzelf staat. Als dit album een plaats zou zijn, willen wij daar op vakantie, om daar dan gewoon een beetje rond te kijken.’
VRIJDAG 4 FEBRUARI
Onze albumestafette gaat dag 5 in!
💿 Nathan Daems (Echoes of Zoo) kiest The Book of Lovers van Lâmekân Ensemble (Cyprès, 2017)
‘Het Lâmekân Ensemble wordt geleid door Tristan Driessens. Hij is een heel geïnspireerde artiest die het, al beseft hij het gewicht van het genre, toch aandurft en ook aankan om de extatische muziek van de draaiende derwishen uit de sufitraditie onder handen te nemen. Ik bestudeer al jaren de Turkse makams, scales en modi op kwarttonen, maar Tristan is werkelijk een meester op dat vlak. Respect!’
📀 Liesa Van der Aa kiest Catwalk van SCHNTZL (W.E.R.F., 2020)
DONDERDAG 3 FEBRUARI
Vandaag weer twee heerlijke nieuwe platen om te ontdekken in onze albumestafette!
💿 Anneleen Boehme (Grand Picture Palace) kiest First Provocations van Echoes of Zoo (Eigen beheer, 2019)
📀 Brik Tu-Tok kiest Easy Alice van Liesa Van der Aa (Rockoco, 2020)
‘Easy Alice is een uitzonderlijke plaat die verwart en intrigeert. Je reist door zoveel verschillende sferen, het botst en zwiert alle kanten uit. Het is een plaat met vele geheime kanten waardoor je hem nooit beu wordt. Het is volstrekt uniek. Avant-garde!’
WOENSDAG 2 FEBRUARI
Nicolas Rombouts & Dijf Sanders kiezen hun favoriete Belgische folk-, jazz- en mo’ plaat.
Nicolas Rombouts kiest Grand Picture Palace (W.E.R.F., 2021)
‘Anneleen componeerde in deze tijden een pracht van een plaat voor een nonet dat op een filmische manier jazz en klassiek combineert. Maar het is vooral in de bassolo’s dat je hoort wat voor een geweldige improv muzikante zij ook is. Een verhaal dat moest verteld worden. Hopelijk komt er een vervolg!’
Dijf Sanders kiest Greatest Hits van Brik Tu-Tok (Eigen beheer, 2019)
‘Hun eerste album is een leuk staaltje dadaïsme en blues/folk/pop. Het is een energetische ode aan het verkeerd interpreteren van songteksten. De muziek is zeer bric-à-brac op een ontwapenende wijze. Ze maken veel gebruik van huis-, tuin- en keukengerei en het doet me ook denken aan de oude chain gang blues tracks.’
DINSDAG 1 FEBRUARI
Kris Dane kiest Muted Songs for Piano van Nicolas Rombouts/Matt Watts
‘Dit is een uiterst intimistische plaat, zowel geschikt om in de vroege ochtend als in de late avond te beluisteren. Eerlijk, rauw tot bloedmooi. Een meesterwerk!’
Lara Rosseel kiest JAVA van Dijf Sanders
‘Wat ik zo geweldig vind aan zijn muziek, is net die combinatie van originele soundtracks uit andere culturen met westerse invloeden als elektronica, keys, sax, veel percussie en drums. Het is een warme combinatie van sferen, groove en zweverige oorden, zonder de ruwe en pure kant van de opnames te verliezen. Al deze originele geluiden brengen me helemaal tot bij de oorsprong van de opnames. Alsof ik er zelf bij ben. De percussieve aard van veel nummers zijn voor mij als de perfecte basis voor een goede dans-trip!’
MAANDAG 31 JANUARI
Bààn kiest Levitate van Kris Dane (M.B.E., 2021)
‘Kris Dane is een van de beste singer-songwriters van het land. Wij hadden de eer om met hem te mogen werken aan zijn laatste album, Levitate. Een bijzonder toepasselijke titel voor deze tijden.’
-> Luister naar Levitate
Bipolar Bows kiest De Grote Vrouw van Lara Rosseel (Eigen beheer, 2020)
‘Lara is een goede vriendin. We hebben enorm veel bewondering over hoe ze haar eigen groep afgelopen jaar op de kaart heeft gezet en haar plaat staat bij ons beiden in de favorietenlijst. Het is een bron van inspiratie voor onze eigen muziek. Doe zo voort Lara!’
–>Luister naar La Suite